Diskuse

Úterý
21.4.2009
Zpět
  • jirka K.:

    Šlo mi o to, že se to létá těsně před MS a na stejném místě, kde bude MS probíhat.

  • Franta H:

    Zdravím! Na …. http://www.contest-modellsport.de je tato soutěž uvedena již dávno. Max 180 soutěžících.

  • jirka K.:

    Zdravím všechny v novém roce. Je teď taková mrtvá sezóna, ale přece jen se něco děje. Na těchto stránkách http://eurotour.f3j.free.fr/index-en.php?&largeur=1680 najdete vše o předsoutěži MS F3J 2010 ve Francii. Také jsem se divil, že o této předsoutěži není nic na stránkách MS. K 7.1. je tam přihlášeno 116 soutěžících a mám zprávy, že limit je 150.

  • AH:

    Podívejte se jaké máme v tom státě voly, 1. leden není jenom nový rok, ale také “Den obnovy samostatného českého státu (státní svátek)”. Kdy byl český stát před vznikem Československa????.
    A Vy se rozčilujete nad nějakým předpisem!!!

  • AH:

    Všem diskutujícím přeji klidný, nerušený (předpisy)a šťastný rok 2010. Na UCL se vykašlete, jsme modeláři ne letci.

  • Franta H:

    Jirko, kopnout do prdele lze kohokoliv, vládu, úřad, jen znát ten správný švih, razanci a směr !!

  • Jirka Loutocký:

    Pro FH:
    bohužel UCL jsou co se týče vzdušného prostoru mocipáni, kteří nad sebou snad nikoho nemají (Ministerstvo dopravy přesněji). Nicméně letectví je vždy trochu samorost a tak běžně úřadu CL nikdo moc nerozkazuje, tedy pokud nejde o problém stamilionového nebo miliardového významu. Jediná schůdná cesta je dle mého odzhora – tzn. zkusit to protlačit na úrovni ministerstev a jejich vzájemné komunikace. Znamená to ovšem, že SMČR by v této věci mělo vyvinout aktivitu a zkusit to prosadit přes ministerstvo, pod které spadáme (školství?). Doporučení z min. dopravy (resp. min. školství) je asi jediná věc, která by mohla na UCL spolehlivě fungovat.

  • m.v.:

    2 FH: To, ze se na to pripominkovani spousta lidi vykaslalo, bohuzel dava urednikum dalsi argument PRO a oslabilo to uz tak bidnou pozici svazu: “Proc brat vazne vase navrhy kdyz za vama nikdo nestoji?”

  • Franta H:

    Pro MV: Míšo, to takzvané připomínkování davu většinou k ničemu jest. Většina názorů vychází z t.zv. selského rozumu a ten bohužel v našem soudnictví a v našem právním státě k ničemu není. Pánové s SMČR již dávbno měli zveřejnit názor a doporučení fundovaného právníka na řešení této kauzy! Znovu opakuji ” jde o existenci českého modelářství ” !!! Klidně se najde blbec, který začne zakazovat lepení kitů!!

  • AH:

    Pro MV. SMČR nedělal nikdy nic pro modeláře. Asi v roce 1991 si vytvořil jakési stanovy a hlavně vedoucí funkce. Jinak nic. Mluvím o SMČR ne o KLeM.
    Já jako občan nemusím znát všechny zákony a jejich kvalitu, od toho platím daně a mám volené zástupce v PČR kteří určitě “kvalifikovaně rozhodují” a mně zastupují. Standartně by mělo stačit obrátit se na voleného zástupce z regionu.!!!

  • m.v.:

    2 Franta H: Obavam se, ze svolani mimoradneho setkani Svazem by dopadlo velice podobne, jako jejich vyzva k pripominkovani toho panfletu. Ozvalo se jen par klubu-jednotlivcu…. :-(

  • Franta H:

    Když už jsem si vzal slovo, chci pouze konstatovat , že v polistopadové době jsem v rámci OS KOVO v rámci OC Vítkovice léta působil v dohodovací komisi kolektivní smlouvy a je mi naprosto jasné, jakých pák vyjednávání lze použít. Jsem “stařec” a jsem zaskočen, jakým směrem se tato hňupovina ubírá. V prvé řadě je potřeba si vyjasnit v jaké vzájemné poloze či postavení je SMČR a jakýsi úřad pro civilní letectví !!! Atˇ mi nikdo neříká, že v našem právním státě si může kdokoliv cokoliv dělat a omezovat v činnosti kohokoliv jiného ( ale to snad by mělo vědět přesně naše “načalstvo-vedení”)Nás a naši činnost posvětilo příslušné ministerstvo a pod jeho hlavičkou by jsme měli vystupovat a nehádat se s jakýmsi úřadem jakéhosi ministerstva !!!Postupy “občanského odporu” by měly být vedením SMČR taky právně ošetřeny. Ping – pong v této kauze je hra opravdu k ničemu a nic neřeší !! Čekat na to, jak to pro nás dopadne je holý nesmysl.

  • Franta H:

    Nemohu souhlasit s názorem, že SMČR udělal vše. Vzhledem k tomu, že jde o likvidační návrhy k fyzické likvidaci modelařiny, pak z mého pohledu udělal, ale jen malinký krůček. Bezpohlavní jednání s navrhovateli (vydíte moji nebetyčnou slušnost?), měl okamžitě řešit svoláním mimořádného sjezdu zástupců klubů, který by ve svém usnesení s plnou vahou a vážností napadl příslušné ministerstvo, pod které navrhovatelé asi patří a požadovat nekompromisně zrušení jejich kydů !!!!!! Přítomnost tisku a televize by určitě udělala své !!! Jakékoliv jiné pytlíkování k hov.u jsou. Očekávat, že se vůči nám modelářům budou navrhovatelé chovat slušně, jistě není naprosto na místě !!!!!!!!!

  • m.v.:

    2 Franta H.: Pokud urednici zamitnou navrh SMCR ( a bohuzel to vypada, ze ho zamitnou), tak zbyva jedine: a to “obcabnska neposlusnost” :-) Tedy ignorovat to a dal si litat a poradat zavody jako doted a byt pripraven nest pripadne nasledky (a nebo si jezdit litat na Slovensko, jak ma v planu jeden kolega z naseho klubu, ktereho to nezajima…..) SMCR udelal asi vse, co bylo v jeho silach, ale bohuzel postranni zajmy jsou silejsi.

  • AH:

    Na Silvestra, uděláme sraz u Motorestu v Albrechticích ??? Mám připravit naviják na 12,30 hod.??? Co vy na to??? Kdo přijede, ať se ozve, restaurace je pro nás otevřená. Létat se může na “pruhu” asi 200 m od motorestu.

  • Franta H:

    Všichni si musíme zvyknout na neskutečné nebezpečí na z nor vylézající zakuklené kancelářské krysy, které vychoval nebezpečný komunistický režim a kteří se jakýmkoliv způsobem budou pod jakoukoliv záminkou ( třeba na nebezpečí z útoku kosmických UFO) vyklubávat ze svých nor !!!!!!, nebo třeba “”pozor na útok leteckých modelářů”" !!! Jinak, bylo by účelnější, kdyby si raději hlídali bezpečnost na Ruzyňském letišti a na nás se vykašlali !!!

  • Franta H:

    Jinak si myslím, že na našem “kolotoči” ministrů, by asi tento post nebyl zrovna ten nejlepší krok a jejich existenční starosti by zcela jistě naše připomínky zcela vymazaly. Nedělejme si mylné představy, že jim jde o blaho a spokojenost lidí v podhradí v jejich volném čase !!!! Bohužel, zvonění klíčů již pomalu přestává slyšet řada “zlatokopů” na mnoha postech !!

  • Franta H:

    Zdeňku promiň. Já se jen z povzdálí koukal na vývoj problematiky a bláhově jsem byl přesvědčen že 2O let po sametové revoluci nemůže přece vylézt někdo s takovou do nebevolající hovadinou. Bohužel jsem se mýlil a jsem přesvědčen že náš papírový souboj je na ho..o a je potřeba proti těmto hňupům vytáhnout zbraně daleko většího kalibru, třeba počínaje trakařem !!!!!! Je nás opravdu velký počet a pořad v televizi “Černé ovce” by určitě po této lahůdce mlasknul a daleko větší počet posluchačů, než je nás členů SMČR, by ty rádoby chytrolíny odsoudil a poslal je do pr…. !!!

  • Zdeněk Nespěchal:

    Franto, to, probůh, ne. Ale plakat tři roky po funuse a ještě na cizím hrobě, to je taky nanic. Já jen čtu vaše komentáře a mrzí mne, že jsme je s Michalem neznali, když jsme dávali dohromady připomínky.

  • Franta H:

    Proboha, jen nechtějme po modelářích, aby po vzoru zemědělců rozhazovali po polích své modelůy !!!

  • Zdeněk Nespěchal:

    Veškeré naše úsilí má alespoň jeden malý výsledek, soutěže nebudou veřejným vystoupením. Ale co dál, možná, že by bylo lepší napsat ministrovi, než psát tady. I když to taky nemusí nic znamenat.

  • Petr L:

    Pan inženýr z UCL se určitě pohybuje v prostředí našich oblíbených politických stran. Jeho odpověď je totiž taky vedena ve výsostně politickém duchu – mnoho slov bez konkrétního obsahu a s ujištěním, že je to všechno pro naše dobro.
    …něco je shnilého ve státě dánském…

  • Franta H:

    Jinak rada pro SMČR !! Toto je ta správná parketa pro Vaši činnost a pro zdůraznění postavení modelářského sportu v rámci činností v České republice a likvidaci rádobychytrolínů z civilního letectví Ministerstva dopravy !!!!. Máte za sebou hezkou řádku občanů zabývajících se ve volném čase touto bohulibou činností, kteří se názory nějakých blbců nedají odradit!! Nehazardujme z dobrovolným využitím volného času bez “fetování” a jinými společenskozavrhnutelými zábavami!

  • Franta H:

    Lodní modeláři se snad ozvou pouze při přistání letadla na a pod vodní hladinou a raketoví modeláři snad už teď sínají vztekem, že se jejich modely stanou terčem zájmu Ministerstva dopravy a Úřadu pro kosmické lety (či jaký název nese)!!!!!

  • Franta H:

    A pokud by snad někomu z Ministertva dopravy nebyl rozdíl mezi civilním letectvím a leteckým modelářstvím jasný, pak jsem mu za 10000,00 Kč/hod ochoten tento rozdíl vysvětlit !!!

  • Franta H:

    Jinak bych reagoval “Vážení pánové z Ministerstva dopravy — Polibte si ucho “. Starejte se o civilní letectví a neserte se do modelářů!!!! ( Vždyť i Váš “Odbor standartizace a leteckých předpisů a Uřad pro civilní letectví” vylučuje oblast leteckého modelářství !!!!!!!!!!!!) To by snad musel vzniknout “Úřad pro modelářství”

  • Franta H:

    Bože, ochraňuj nás před blbci a hňupy všemi !!! Nechápu, čím větší blbec, tím větší pravda ?? Co kdyby jsme se my modeláři postavili do role prioritního využivatele vzdušného prostoru České republiky a vyžadovali hňupské požadavky po ostatních uživatelích ???? Nebo žeby měl někdo od Boha dáno že vše je jeho ????

  • Jirka Loutocký:

    To snad není pravda! Četl to ten člověk vůbec po sobě! Když pominu jiné:

    “Výškové omezení provozu bylo stanoveno zejména z důvodu bezpečnosti letů IFR a je v souladu…”

    Jak můžu s modelem ohrozit IFR let (let podle přístrojů bez vidu), když model sám nevidím…Bych chtěl vidět, kdo bude létat s modelem při dohlednosti cca 30m (nebo kolik to je pro IFR…100, ať nežeru).

    Taková věc má snad platit pro skutečný bezpilotní prostředek – např. Sojka, která je schopna autonomního provozu. Navíc je velká, těžká, létá rychle a i tam, kde ji pozemní obsluha už nevidí. Model přece není bezpilotní prostředek – to jasně vylučuje již jeho mylné označení BEZPILOTNÍ prostředek.

    Modleme se za zdárnou dohodu ke spokojenosti všech. V boji s úřady nám, jak vidno, stejně nic jiného už nepomůže.

    Jirka L

  • AH:

    Kdo to přeloží do češtiny???? Kde se bude moc běžně létat s větroni?? Co to je VFR,ATZ??.

  • m.v.:

    Pred chvilkou mi prisla odpoved z Ministerstva Dopravy. Jeste jsem to necetl.

    Vážení pánové Nespěchale a Vágnere,

    děkujeme za Vaši připomínku k návrhu Doplňku X předpisu L2 (dále jen předpis). ÚCL pečlivě prostudoval jednotlivé body, k nimž níže naleznete vyjádření seřazené v posloupnosti odpovídající obdrženým připomínkám. Přestože se předpis zabývá komerčním i rekreačním provozem bezpilotních systémů, který je často v praxi nelehce rozlišitelný, budeme se v této reakci věnovat pouze rekreačnímu a sportovnímu provozování bezpilotních systémů (dále v tomto dopisu jen „modely“).

    S likvidačním charakterem předpisu pro modely nelze zásadně souhlasit. Jsme si vědomi, že změna oproti dosavadní situaci může být v některém směru omezující, nicméně návrh předpisu byl tvořen pečlivě jak s ohledem na zajištění bezpečnosti, tak i s ohledem na minimální možný dopad pro provoz modelů.

    Nelze souhlasit s tím, že modely jsou provozovány desítky let bez regulace a že by tomu tak mělo zůstat i nadále, jelikož i regulace provozu obsazených letadel se vyvíjí podle vývoje techniky. Počet civilních letadel ve vzdušném prostoru ČR stále roste, stejně jako počet modelů, které lze dnes snadno zakoupit jako hotové výrobky. Dalším aspektem je, že dnešní modely se již zdaleka nevyrábí jen z balzy a papíru, ale vývoj techniky umožňuje použití velice pevných materiálů, které i u relativně lehkých modelů mohou při nehodě způsobit nedozírné následky. Rostoucí počet modelů o hmotnostech až do 150 kg rovněž nelze nevnímat.

    Stejně tak nelze přijmout argumentaci, že je-li způsob měření stanovených limitů nepřesný, nelze je dodržovat. Každý pilot (i modelář) by ve vlastním zájmu měl provést předletovou přípravu, zahrnující i vyhodnocení plochy, ze které hodlá provádět letovou činnost. Lze tak předem např. za pomoci mapy vyhodnotit případná provozní omezení. Rovněž lze např. na zemi změřit maximální vzdálenost a relativní velikost modelu a naučit se tak odhadovat vzdálenost/výšku za letu. I při pilotování obsazených letadel (zejména za VFR) existují parametry, které musí pilot pouze odhadovat, např. horizontální hranice prostorů (vybavení GPS není povinné) nebo minimální výška letu nad terénem. Jsou-li určité parametry dodržovány jen odhadem, je třeba zakalkulovat i možné nepřesnosti a neprovozovat letadlo tzv. „na hraně“ limitů. Předpis způsob měření nestanovuje a umožňuje tak výběr z více možností (některé modely kluzáků využívají např. vyhodnocení polohy pomocí GPS).

    Souhlasíme, že modely lze dnes získat velice snadno např. zakoupením hotového výrobku a zároveň, že je lze snadno provozovat i bez členství v modelářském klubu/svazu. Je to jedním z důvodů rostoucího počtu modelů v ČR. Jelikož není členství v klubu/svazu povinné, není pro provoz modelů ani stanovená obecná povinnost dodržovat vnitřní pravidla SMČR/FAI. Tato vnitřní pravidla však ani pro členy nestanovují některé pro bezpečnost podstatné horizontální a vertikální limity provozu a dále nejsou nijak vymahatelná, při jejich porušení hrozí maximálně ztráta bodů při soutěži či vyloučení ze svazu.

    Proto vzniká obecně závazný předpis, který ukládá provozní omezení pro všechny bezpilotní systémy provozované v ČR. Nelze odkazovat na neznalost „speciálních předpisů“ ze strany běžných provozovatelů modelů, jelikož i např. modely automobilů jsou dostupné široké veřejnosti a přesto by jejich provozem na pozemní komunikaci byl spáchán přestupek proti vyhlášce o provozu na pozemních komunikacích. Automobiloví modeláři se nedomáhají možnosti neregulovaného provozu na společných komunikacích, společný vzdušný prostor s vyšším potenciálem vážných následků případné nehody tím spíše nemůže zůstat otevřený některým druhům letadel bez omezení.

    Vámi zmiňované nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008, (poslední novela je č. 1108/2009), obsahuje před samotným textem nařízení i důvody, které vedly k jeho přijetí. Jsou to tzv. preambule a nemají žádný závazný charakter. Přesto, pokud byste citovali celou větu preambule (5), zjistíte, že i tato „jednoduchá“ letadla by měla i nadále podléhat regulaci členskými státy a dále, že je třeba přijmout odpovídající opatření k všeobecnému zvýšení úrovně bezpečnosti rekreačního létání.

    K připomínce k čl. 3.1.1 předpisu lze uvést, že modelářským klubům nelze upřít právo na podání žádosti o schválení plochy pro provoz bezpilotních systémů. Předpokládáme však, že kromě spíše výjimečných případů těchto schválených ploch bude dle ust. 2.11 právě letištní provozní zóna ATZ (tedy oblast kolem „aeroklubového“ letiště, kterých je v ČR přes 80) lokalitou, ve které tyto prostředky budou moci létat výše než 300 m nad úrovní země, avšak za předpokladu předchozích dohod s provozovatelem letiště a s poskytovatelem letištní informační služby (AFIS). Zóna ATZ ve většině případů sahá do nadmořské výšky 4000 stop, což by i pro provoz větroňů mělo být dostatečné, zejména s ohledem na ust. 3.1.7. Smysl spočívá v tom, že prostřednictvím služeb AFIS budou dotčené lety moci být informovány o provozu modelů, kdežto mimo zónu ATZ by bylo s žádostí třeba kontaktovat oblastní středisko řízení letového provozu (ŘLP), což není z důvodu pracovní zátěže řídícího letového provozu vhodné. Výškové omezení provozu bylo stanoveno zejména z důvodu bezpečnosti letů IFR a je v souladu s obecnou koncepcí regulace bezpilotních systémů v ČR, kterou přijala mezirezortní pracovní skupina při MD ČR.

    Pokud uvádíte, že letečtí modeláři jsou sportovní a zájmovou leteckou veřejností uznáváni a mají stejné právo jako jiné letecké odbornosti vykonávat svou činnost, nezbývá, než s Vámi bez výhrady souhlasit. Totéž neplatí pro druhou část věty, v níž se domáháte práva na vykonávání této činnosti bez omezování. Všechny ostatní letecké činnosti totiž podléhají leteckým předpisům, a právě proto by se modelářská obec neměla z letecké komunity sama vyřazovat. Dokud letadlo bez pilota nedosáhne stejné úrovně bezpečnosti, jako obsazené letadlo, je ve většině civilizovaných států jeho provoz ve společném vzdušném prostoru jistým způsobem omezován. Letadlo bez pilota bez dodatečného vybavení, umožňující zejména vyhýbání se srážkám, musí být provozováno pouze v dohledu pilota a i tehdy, z důvodu omezení lidského oka při vnímání letu vzdáleného letadla, do určité míry prostorově omezováno; a to bez opodstatněného uplatnění rozdílu mezi komerčním a rekreačním nasazením letadla/modelu.

    Povinnost pojištění odpovědnosti z provozu modelu zavádí předpis plošně pro všechny bezpilotní prostředky v ČR, které jsou využívány komerčně, na veřejných vystoupeních nebo které překračují určený hmotnostní limit. Pro rekreační a sportovní činnost modelů do 20 kg zůstává pojištění nepovinné. Pokud již značná část modelářů má uzavřené pojištění a pokud jsou pojištěné i akce konané jménem svazu, je to pro tyto osoby jedině výhodou. Bude potřeba pouze ověřit a případně upravit minimální výši pojistné částky pro letecká veřejná vystoupení. Výše částky byla ve srovnání s praxí v zahraničí stanovena relativně nízko (např. Německo až 3 mil € nebo Švýcarsko 1 mil. CHF u všech modelů nad 500 g).

    ČR připravuje návrh regulace plně v souladu s kompetencemi vymezenými evropskou legislativou. O hrubém omezení oproti současnému stavu nelze v případě modelářů hovořit, stávající návrh je kompromisní v mnoha aspektech a ve většině případů i více benevolentní, než v jiných evropských zemích. I přesto však v rámci tohoto veřejného připomínkového jsou zapracovávány mnohé z podnětných a konstruktivních připomínek veřejnosti. Jednou z nich je např. i soutěžní létání, které již nebude automaticky považováno za letecké veřejné vystoupení, pokud nebude splňovat jeho charakteristiky.

    Regulace bezpilotních prostředků do 150 kg i modelů spadá do kompetence jednotlivých členských států a ČR je nyní jedním z mála států, které tuto problematiku doposud nemají vhodným způsobem ošetřenou. Sportovní činnost dle pravidel FAI v ČR bude v určitých lokalitách i nadále možná. Věříme, že postupem času dojde k pochopení záměru státní správy a k nalezení cest, které umožní bezpečné pokračování tradice leteckého modelářství.

    S pozdravem,

    Ing. Viktor Nath

    Odbor standardizace a leteckých předpisů

    Úřad pro civilní letectví

    tel.: 225 421 726

  • Napsat komentář





  • Váš e-mail nebude zveřejněn.